Schakel JavaScript in om de bestand uploader te gebruiken.
Het project Datakwaliteit Toezicht heeft een nulmeting uitgevoerd om de datakwaliteit en -eenduidigheid in Inspectieview in kaart te brengen. Met de detailanalyse onder de arm zijn bezoeken afgelegd aan alle individuele omgevingsdiensten (OD’s) en ILT om de resultaten te bespreken en samen met hen te komen tot voorstellen om de eenduidigheid en kwaliteit van de data in het VTH-stelsel te verhogen. Na deze gesprekken bleek dat 69% van de omgevingsdiensten mede naar aanleiding van deze analyse, initiatief heeft genomen om de kwaliteit te verbeteren. Deze oplossingen zijn divers. Inmiddels is met 52% van de omgevingsdiensten een definitief verbeterplan opgesteld en is een groot aantal OD’s er nog mee bezig.
Het vervolg met elke omgevingsdienst en ILT
Het eerste bezoek aan de OD’s en ILT stond in het teken van de duiding van de analyseresultaten. Mede naar aanleiding van de aanvullende analyse hebben de omgevingsdiensten gezocht naar de oorzaken van de kwaliteit van de data die aan Inspectieview wordt geleverd. Daarnaast zijn eventuele oplossingen besproken en is gekeken of er een verbeterplan kan worden opgesteld. Van de 28 omgevingsdiensten en ILT heeft met 86% een vervolggesprek plaatsgevonden of staat gepland.
In 2024 richt het projectteam zich primair op de omgevingsdiensten, I-Go en ILT. Later, in 2025, volgen de gesprekken met de overige bronhouders, zoals NVWA.
Topissues datakwaliteit
De analyse die is uitgevoerd, levert in algemene zin een aantal herkenbare issues in de data op:
Er is een gebrek aan eenduidigheid in definities, waardoor een eigen interpretatie wordt gegeven door de omgevingsdienst aan data die geleverd worden aan Inspectieview. Zo kan de locatie van het inspectieobject op minstens drie verschillende manieren worden geleverd aan Inspectieview, en dat gebeurt dan ook. Ook het begrip ‘Zaak’ heeft bij de verschillende omgevingsdiensten een verschillende betekenis. Dit is deels terug te voeren naar de wijze van financiering van een omgevingsdienst (een afrekening op basis van het aantal afgehandelde zaken). Het gebrek aan eenduidigheid voor de begrippen ‘Handhavingsinstrument’ en ‘Classificatie’ maakt het onmogelijk om een integraal beeld te krijgen van de handhaving na constatering van overtredingen. Dit gebrek aan duidelijkheid heeft ook haar oorsprong in referentiearchitectuur en/of opzet van Inspectieview. Vanuit het project zijn voorstellen gedaan naar Inspectieview voor verbetering.
Bedrijven zijn slecht identificeerbaar door het ontbreken van een unieke identificatie, bij voorkeur KvK-gegevens, KvK-nummers. Voor de inspecties uitgevoerd in het laatste anderhalf jaar (vanaf 01-01-2023 en dat zijn ruim geselecteerde 126.000 inspecties) geldt dat in 20% van de gevallen geen geldig KvK-nummer wordt opgegeven van (verantwoordelijk) bedrijf of instantie van het inspectie-object. In 5% van de gevallen wordt een KvK-nummer geleverd dat niet te vinden is in het Handelsregister. Hier zijn verschillende redenen voor. In een aantal gevallen is het niet mogelijk om een KvK-nummer te koppelen aan het inspectie-object. In andere gevallen zijn de bedrijfsactiviteiten gestaakt en is het KvK-nummer vervallen. Onduidelijkheid over het te gebruiken KvK-nummer, bijvoorbeeld bij holdingconstructies komt ook voor. Dit issue vraagt om duidelijke en landelijke afspraken. Overigens was dit geconstateerde issue ook een van de belangrijkste issues die de Algemene Rekenkamer in 2021 rapporteerde.
Van 80% van de inspecties (126.000 inspecties), uitgevoerd ná 01-01-2023 is onduidelijk wát er is geconstateerd tijdens de inspectie. Van deze inspecties is de datum van de inspectie bekend, en welke OD deze heeft uitgevoerd, maar is door de omgevingsdienst geen bevinding en/of overtreding gestuurd aan Inspectieview. Het kunnen delen van informatie onderling is een belangrijk aspect wat de Commissie van Aartsen naar voren bracht. Niet alleen is het moeilijk om data te delen vanwege het ontbreken van een goede kwaliteit, maar als de informatie überhaupt niet wordt gedeeld, dan verzwakt dit de informatiepositie van omgevingsdiensten, ILT en de andere stelselpartners. Als de bronhouders overtredingen leveren aan Inspectieview dan is in veel gevallen niet te herleiden welk handhavingsinstrument is/wordt gehanteerd (soms wel 100% van de gevallen). Ook hier is diversiteit en onduidelijkheid tussen de omgevingsdiensten en ILT over het wel of niet leveren van overtredingsclassificaties volgens het Landelijk Handhavingsinstrument. Ook dit issue vraagt om duidelijke en landelijke afspraken.
In 98% van de 126.000 uitgevoerde inspecties ná 01-01-2023, die worden gedeeld in Inspectieview is te herleiden wat de locatie is van het inspectie-object. Echter, deze data is niet eenduidig geleverd. Dit vraagt landelijke afspraken, ook met de eigenaar en/of beheerder van Inspectieview.
Niet alle omgevingsdiensten zijn in staat om na ingebruikname van een nieuw zaaksysteem direct gegevens te exporteren naar Inspectieview, waardoor de informatie in Inspectieview niet wordt geactualiseerd.
Verbeterplannen voor elke omgevingsdienst en ILT
Op basis van de analyses en de duiding van de resultaten wordt per omgevingsdienst en ILT een plan gemaakt voor het verbeteren van de datakwaliteit naar Inspectieview. Naar aanleiding van de reeds gevoerde vervolggesprekken is met 79% een concept verbeterplan opgesteld. Op één na is met alle omgevingsdiensten na het vervolggesprek een verbeterplan opgesteld, of is tot de conclusie gekomen dat een verbeterplan niet opportuun is. Met twee omgevingsdiensten moet op moment van schrijven nog het vervolggesprek worden gevoerd of worden ingepland.
Met 52% van de omgevingsdiensten is een definitief verbeterplan opgesteld.
Wat staat er in de verbeterplannen?
Door de bevindingen van de Algemene Rekenkamer richten de plannen zich op de verbetering van de registratie van (betrokken/verantwoordelijke) bedrijven . De datakwaliteit hiervan is een issue dat speelt bij (vrijwel) elke omgevingsdienst en ILT. Dit is niet het enige, in de plannen staan ook verbeteringen die gelden voor de individuele omgevingsdienst en ILT.
Een ander algemeen issue zijn de overtredingen en dan vooral de handhavingsinstrumenten. Ook dit is een focuspunt voor 2024 om zo veel mogelijk op te lossen, dan wel de condities te scheppen voor de omgevingsdiensten en ILT om hier eenduidig mee om te gaan.
Overige afspraken
Voor wat betreft het leveren van bevindingen aan Inspectieview moet aanvullend onderzoek worden gedaan, om goed in beeld te hebben welke stappen per omgevingsdienst en ILT nodig zijn om dit in te regelen. Met de omgevingsdiensten die Rx. Mission gebruiken, is de afspraak gemaakt dat er een gezamenlijk gesprek met Roxit zal plaatsvinden (donderdag 19 juli 2024), en dat vanuit het project ondersteuning wordt gegeven aan het gesprek.
In vrijwel alle plannen is opgenomen dat voor het einde van het jaar 95% van de bedrijven die gelinkt zijn aan een inspectie vanaf 1 januari 2023 een geldige KvK-identificatie hebben. Een geldig KvK-nummer zijn nummers die zijn opgenomen in het Handelsregister. Of een nummer van een bedrijf dat recent de activiteiten heeft gestaakt, en waarvan het KvK-nummer is uitgeschreven uit het register. In het geval dat een nummer niet kan worden gevonden in het register, maar wel een inschrijving zou moeten hebben wordt een standaard codenummer gebruikt. Een standaard codenummer wordt ook gebruikt in gevallen dat een KvK-nummer niet mogelijk is voor het inspectieobject, of dat gezocht is in het Handelsregister en onduidelijkheid is welk nummer te registreren, bijvoorbeeld als het een holdingstructuur betreft. Voor al deze situaties zal landelijk afspraken worden gemaakt tussen de stelselpartners. Na deze afspraken kan het bedrijvenbestand worden bijgewerkt. De ambitie is om dit voor 1 januari 2025 gereed te hebben voor de omgevingsdiensten en ILT. De andere stelselpartners volgen in 2025.
Naast deze link naar de basisregistratie Handelsregister, is in de plannen ook opgenomen dat de adressen van bedrijven en inspectieobjecten conform de Basisregistratie Adressen en Gebouwen zal zijn. Ook hier moet een landelijke keuze worden gemaakt over de BAG-identificatie die gebruikt moet worden.
Een andere afspraak is dat 95% van de overtredingen die gelinkt zijn aan een inspectie vanaf 01-01-2023 een handhavingsinstrument heeft, gebaseerd op de LHS. Dit betreft de code, en niet de omschrijving. Zoals eerder aangegeven, het delen van deze informatie is cruciaal voor de eenduidige handhaving, en de informatiepositie van de stelselpartners.
We hopen dat spoedig meer omgevingsdiensten de plannen accorderen, of samen met het project tot een plan komen. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat de data die onderling gedeeld wordt, van hoge kwaliteit en betekenisvol belang is.
Meer informatie
Voor algemene informatie over het project en de verbeterplannen, kan je contact opnemen met Erik Daalman, projectleider (erik.daalman@ilent.nl) of Rob Velders voor de praktijkvoorbeelden (rob.velders@ilent.nl).
Uw sessie is verlopen. U wordt uitgelogd.