Schakel JavaScript in om de bestand uploader te gebruiken.
Zowel voor Tata Steel als voor Schiphol zijn gemeenten geen bevoegd gezag. Daar de wethouders op aanspreken is dan niet erg zinvol.
1 basispakket voor alle omgevingsdiensten is er al. Er moet alleen iemand naar kijken of dat ook in de praktijk goed wordt gedaan. Daarbij dan graag zowel naar de interpretatie door de omgevingsdienst als naar de deelnemers kijken. De deelnemers zijn gemeenten maar ook vaak provincies.
IBT op omgevingsdiensten kan nu al gedaan worden door provincies, maar het is toch lastig om dat kritisch te doen als de omgevingsdiensten een succes moeten zijn en je bent er zelf deelnemer aan.
De meeste gemeenten hebben niet hun hele VTH takenpakket overgedragen, dat is namelijk veel groter dan alleen milieu.
Herijken van vergunningen, dat gebeurt al. Het was verplicht om 1 keer per 10 jaar na te gaan of de milieuvergunning geactualiseerd moet worden, daarnaast werd bij een belangrijk onderwerp en een aanleiding van het rijk uit doorgegeven dat de vergunning tussentijds geactualiseerd moest worden. Bijvoorbeeld bij de overgang naar de PGS. Alleen er zijn niet veel bedrijven meer die nog vergunningplichtig zijn voor milieu, de actualisatie van de regels moet dan gebeuren in een AMvB door het rijk.
Versnippering? Vroeger hadden we voor milieu bijna alleen met de ministeries van VROM en justitie te maken, tegenwoordig met 4 ministeries.
Met de Omgevingswet zullen we denk ik hetzelfde doen als Nieuw Zeeland, over een paar jaar weer afschaffen omdat het niet werkt. Hopelijk behouden we dan wel een aantal onderdelen die wel een verbetering zijn.
Uw sessie is verlopen. U wordt uitgelogd.